Det tager mindre indsats for at beholde en eksisterende kunde end at få en ny kunde.
Dette er Business 101. Selskaber fokuserer på opkøb, men de skal også fokusere på kundeservice og opbevaring for at få succes.
Så hvorfor ikke folk anvender denne filosofi til deres personlige netværk? For nogle mennesker ordet “networking” tryller op begivenheder hvor mennesker besvimer visitkort flæng, og i slutningen af aftenen har de nok kort at spille blackjack, men ingen nye meningsfulde kontakter. Andre tænker tilbage til grad skole og karriere office’s forslag om at finde et job gennem netværk – hvilket betød kold-ringer ældre alumner og beder (eller tigger) for et job. I mellemtiden kan de mister kontakten med de mennesker, de rent faktisk kender. De fokuserer på erhvervelsen, men ikke på kundeservice, eller tilbageholdelse.
Dine venner, din familie venner, kollegaer, kammerat henne ved gym – alle disse mennesker er inkluderet i dit netværk. Er du nærende dit netværk – med fokus på kunden service side af ligningen? Eller er du kun arbejder på erhvervelse og lade gamle kontakter falder din liste?
Den bedste måde at fodre dit netværk er at hjælpe mennesker i den. Indføre dette job-hunter til nogen du kender i sit felt. Pass på navnet på din favorit B & B til par får klar til at fejre deres jubilæum. Meddele navnene på din læge, tandlæge og hår stylist til din gamle ven, der lige er flyttet tilbage til byen. Og selvom det synes som en no-brainer, altid skrive en note af Tillykke på en kampagne, bryllup eller nye baby. Det er gjort mindre hyppigt end du ville tænke, og vil gøre dig skille sig ud fra flokken.
Det er selvfølgelig svært at hjælpe medlemmer af dit netværk, hvis du har mistet kontakten med dem. Prøv at kontakte alle i dit netværk på en regelmæssig basis-en gang pr. kvartal er tilstrækkelig. Det betyder, at kontakte dem med ingen dagsorden, bortset fra at checke ind. Find ud af hvad der sker med dem, og se om der er en måde du kan hjælpe dem. Så når du ønsker at spørge en tjeneste eller tryk i deres netværk, vil de til gengæld være villige til at hjælpe dig.
Handling skridt for denne måned: kontakt tre personer med hvem du ikke har talt i nogen tid. Lad dem vide du tænker om dem, og spørge, hvordan de gør. Reconnect. Kontroller, at du opretholde denne forbindelse ved at kontakte dem én gang pr. kvartal. Nogle forslag til at starte din tænkning:
en tidligere chef
en kollega, der nu arbejder for en konkurrent
en broderskab bror
kande fra sidste sommers softball team
en medarbejder, der har sluttet sig til en anderledes inddeling af din virksomhed
en tidligere kunde
Starte denne uge!
Arbejde/life balance checkpoint: du bruger masser af energi på dine forretningskontaktpersoner, men ignorerer deres kære? Skrive noter til tidligere kolleger, men glemmer din søsters fødselsdag, sætter dig i den netværk Hall of Shame. Sørg for din tidsplan denne måned giver mulighed for flere muligheder for at få venner og naboer. Og glem ikke at ringe til din mor! (Ja, hun betalte mig at skrive der.)
(c) 2004 Sara K. Collins